![استراتژی اسپرد در اختیار معامله چیست؟](/storage/images/00dc4323-f27d-4fc8-a4dc-357b3978c91a.jpg)
یک معاملهگر حرفهای با توجه به وضعیت بازار اختیار معامله، استراتژی مناسب خودش را به کار میگیرد. فرض کنیم پیشبینی کردهاید که با بازاری صعودی طرف هستید، شاید ترجیح بدهید که از استراتژی کاوردکال استفاده کنید. با اینحال بهتر است بدانید کاوردکال تنها استراتژیای نیست که میتوانید به کار ببندید! در این مقاله به معرفی استراتژی اسپرد (Spread strategy) در بازار اختیار معامله میپردازیم و میگوییم چه وقتی بهتر است از آن در بازار آپشن استفاده کنید. این استراتژی جزو استراتژیهای کمریسک محسوب میشود که میتوانید از آن سود کسب کنید.
استراتژی اسپرد در اختیار معامله چیست؟
از این استراتژی در بازارهای جهتدار استفاده میشود. بازارهای جهتدار بازارهایی هستند که در آن قیمتها در یک جهت حرکت میکنند اما این احتمال وجود دارد که در دراز مدت، خلاف جهت نیز حرکت کنند. مثلا ممکن از بازار صعودی به بازاری نزولی و برعکس تغییر جهت بدهند. به بازارهای جهتدار، بازارهای رونددار نیز گفته میشود.
درواقع اسپرد وقتی استفاده میشود که پیشبینی کنیم قیمت داراییهای پایه، یعنی سهامهای پایه قرار است رشد یا افت داشته باشد منتهی این پیش بینی قطعیت بالایی ندارد و مثلا 30 درصد هم امکان دارد بازار خلاف پیش بینی ما عمل کند، در چنین بازاری است که میتوانیم موضع بگیریم و از سلاح استراتژی اسپرد استفاده کنیم.
استراتژی اسپرد در اختیار معامله به هرگونه استراتژیای گفته میشود که به طور «همزمان»، شامل موقعیت خرید و موقعیت فروش در قراردادهای «از یک نوع» (اختیار خرید یا اختیار فروش) و دارایی پایه «یکسان» باشد. توجه داشته باشید که در استراتژی اسپرد، قرارداد باید از یک نوع باشد. مثلا در مورد سهام شستا، به طور خیلی خیلی کلی، استراتژی اسپرد به این شکل پیش میرود:
خرید (اختیار خرید) شستا و فروش (اختیار خرید) شستا = خرید و فروش (اختیار خرید شستا)
خرید (اختیار فروش) شستا و فروش (اختیار فروش) شستا= خرید و فروش (اختیار فروش شستا)
به همین دلیل است که به آن استراتژی معامله «جفتی» نیز گفته میشود.
نکته مهم: در استراتژی اسپرد، قراردادها باید از یک نوع باشند (یا اختیار خرید یا اختیار فروش)
نکته مهم : دارایی پایه در استراتژی اسپرد باید یکی باشد.
آیا استراتژی اسپرد در بازار اختیار معامله ایران قابل اجراست؟
بله. اکثر کارگزاریها روند اجرا کردن استراتژی اسپرد را تسهیل میکنند.
معایب و مزیتهای استراتژی اسپرد چیست؟
مزایا:
به سرمایهگذاران امکان پوشش ریسک معامله میدهد
احتمال کسب سود در استراتژی اسپرد نسبتا بالاست
معایب:
نیاز به تخصص دارد و بهتر است توسط تازهکارها استفاده نشود.
سود محدودی دارد اما ریسک آن نامحدود است. (در واقع امکان صفر شدن وجود دارد.
استراتژیهای اسپرد در اختیار معامله به چند دسته تقسیم میشوند؟
اسپرد افقی یا زمانی (Horizontal Spread): شامل قیمت اعمال یکسان و تاریخ اعمال متفاوت
اسپرد عمودی (Vertical Spread): قیمت اعمال متفاوت و تاریخ اعمال یکسان
اسپرد مورب (Diagonal Spread): تاریخ اعمال متفاوت و قیمت اعمال متفاوت
اسپردهای اهرمی که شامل بک اسپرد (Back Spreads) و ریشیو اسپرد (ratio Spread) هستند.
استراتژی اسپرد خرید (Call Spread)
استراتژی اسپرد فروش (Put Spread)
از این بین سه دسته اسپرد افقی، عمودی و مورب جزو سه دسته اصلی محسوب میشوند که استراتژی اسپرد عمودی در بازار ایران بیشترین کاربرد را دارد. بیشتر کارگزاریهای ایران به کارگیری این استراتژی مخصوصا استراتژی اسپرد صعودی را تسهیل میکنند.
استراتژی اسپرد عمودی به چند دسته تقسیم میشود؟
استراتژی کال اسپرد صعودی یا گاوی (Bull call spread)
استراتژی کال اسپرد نزولی یا خرسی (Bear call spread)
استراتژی پوت اسپرد گاوی (Bull put spread)
استراتژی پوت اسپرد خرسی (Bear put spread)